"Aldrig tidigare i mänsklighetens historia har vi utsatts för ett sådant massivt flöde av bilder. Det präglar vår vardag, från de första barnböckerna till filmer, TV, dataspel, mobiltelefoner, läsplattor, dagstidningar, magasin, Facebook, You Tube och Google. Den kommersiella användningen av bilder är växande och dagstidningar satsar stort på bilder som konkurrensmedel i pappersupplagorna såväl som i de nya digitala satsningarna. Digitaliseringen har revolutionerat allt hanterande av bilder och film så att människor i dag fotograferar och filmar själva – och sig själva."
så börjar en debattartikel i GP (2012-01-16) som fått mig att fundera kring hur viktigt det är att ge barnen i förskola och skola verktyg till att hantera detta flöde av bilder. Läs hela debattartikeln här:
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.827224-vi-maste-lara-oss-att-tolka-bilder-battre?m=print
Det finns också en artikel om seendet och bildämnets betydelse i pedagogiska magasinet 2012:1. Läs här:
http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2012/02/22/bilden-framtiden
Intressanta artiklar!
SvaraRadera